یادی از استاد گرامی محمد حسین ارمان
بشیر دژم بشیر دژم

                       

 

 سرپرست اتحادیهء هنرمندان موسیقی افغانستان

 

استاد ارمان گرامی ، دونیم ماه قبل برای من یک حلقه از آخرین سی دی های تولیدی خود شانرا تحت نام (جوانی ام) که با همکاری آرکستر یا (انسامبل کابل) در کشور سویس تهیه وتکمیل نموده بودند (البته نه به منظور تبلیغ و فروش ،بلکه صرف یک تحفه گرانبهای برادرانه ) با نشانی و مزین به امضاء خود شان با عنوان خاطرهء مهاجرت پُست واهداء  کردند  که شنیدن این سی دی  بار دیگر مرا بدنیای جوانی خودم و آن استاد گرامی برد وخاطراتم را تازه ساخت،  هرچند می خواستم چند سطری برمبنای تشکری و ارج گذاری ازین محبت شان به رشته تحریربیاورم با تاسف که صحت وسلامتی ام  اجازهء اینکار رانمی داد و از همان روز ها بدینسوپیوسته با دوا و داکتر سروکارم شد؛ ورنه حق شان بود که بخاطر ارج گذاری هرچه بیشتر  زودتر  ازین فرصت، این سی دی را برای دوستان هنرمند ودانشمندم  نیزبا تحریر مختصرزنده گینامه و معلومات  بیشتر معرفی میکردم . که با عرض معذرت از دیر جنبی ای  خودم ، می خواهم همین حالا به این مأمو ل بپردازم ... و شکران نعمت کرده ، با نوشتن چند سطر معلوماتی  دین بردارانه ام را در مقابل این همه محبت بزرگ آن استاد گرامی ام اداء کنم.(خدا کند که  قبول خاطر نازک پسند آن استاد وشما عزیزان گردد )

استادگرامی محمد حسین ارمان در سال 1935 در شهر کابل  تولد شده که  اکنون در سن 77 ساله گی خویش به فضل و مرحمت الهی با جوانان بیست ساله می تواند همراه شوند وپیاده گردی کنند (که ازین بابت نهایت شکرگذارو دعاگویم  )

ایشان در سال 1955 نزد استادفرخ افندی  به شاگردی نشستند ،بعد ها در  سال 1963 به کشور یوگوسلاویای وقت سفر نموده به آموزش بیشتر هنر نوازنده گی  گیتار پرداختند  ایشان در سال 1973 به حیث استاد  لیسه مسلکی موزیک مقرر و از آنزمان به بعد در تربیه شاگردان بیشماری پرداختند که نمونه های شان را همه ما وشما می شناسیم  استاد  ارمان  برعلاوه تدریس گیتار کلاسیک به حیث نوازنده  در آکسترای بزرگ رادیو تلویزیون و آوازخوانی نیز مصروف کاروفعالیت بودند... استادارمان در زمان کوچ عمومی (1992) نیز از همرهان دوری نه جست وراهی کشور سویس گردید ودر همان کشور به همکاری پسر ارشد شان خالد جان ارمان و برادر زاده شان عثمان ارمان و...، استاد ملنگ مرحوم وعده کثیری از نوازنده گان وآوازخوانانی که در گرد ونواح همان کشور زنده گی داشتند دست به ایجاد آرکستر زیبا و موفقی بنام  (انسامبل کابل ) زدند و با همان ارکستر با پیشکش نمودن نغمه های اصیل افغانی و پارچه های محلی با ساز و نوا های دلسوز رباب و تنبور دهل وغیچک و طبله وزیر بغلی و دایره و دلربا نوا های افغانی را با خود به کشور های آمریکا وانگلستان و فرانسه وجرمنی و سکندوناویا، یونان وهسپانیه وپرتگال و ایتالیا  وجاپان و مالیزیا ولبنان و آفریقای شمالی و .... بردند ونوا های اصیل افغانی را به گوش همه مردم جهان رساندند...(که،  خدا حجر شان دهد) .

 استاد با این انسامبل موفق به ثبت واکمال دو  (سی، دی) در سالهای 1999 و سال 2006 گردیدندکه اولی بنام (نسترن) ودومی بنام( ترنم)  در بازار جهانی به علاقمندانش پیشکش شد  استاد ارمان دربین سالهای شصت و هفتاد با اجراء ییشتر از دوصد آهنگ در آرشیف رادیوی افغانستان  یکی از هنرمندان مطرح کشور به حساب  میرفت.

چنانچه درین سالهای اخیر نیز با اجرای پارچه های مشترکی با شاگردان خود چون نذیرجان  خارا ، طاهر جان شباب و صدیق جان شباب و.... نیز از شهرت به سزایی برخوردار شده بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفتند . چنانچه همکار ی ایشان در انتخاب هفتمین دور ستاره افغان که توسط (تلویزیون طلوع) براه انداخته شد نمایانگر این همه محبوبیت و محبت ایشان با کشورش می باشد و اما درین سی دی که یک حلقه آنرا برای من (بشیر دژم)  ارسال نموده اند این آهنگها را زمزمه کرده اند ...

1ـ جوانی ام بهاری بود  وبگذشت ...

2 ـ سوختم از دست تو....

3 ـ خورشید گونه ای من ...

4 ـ نغمه زیبای تنبور و زیر بغلی  

 5 ــ یک شب بهار  آهنگ محلی

6ــ همی داد و گویی ...

7 ــ زغمی کسی هلاکم ...

8ــ  آهنگ محلی رو ، رو کیژده کدمونه ... با نوازنده گیی عثمان ارمان (توله )

9ــ مست انجلی (آهنگ پشتو )

10ــ  او ، سروی روان لیلا ...

11 ــ  بهروی کابلی (با رباب و طبله )

12 ـ ماه من و اختر شبهای من ...

ناگفته نگذارم که این سی دی به استاندارد های جهانی باسیستم سوند و تخنیک عالی تهیه وپیشکش گردیده که با تاسف در بازار های سی دی فروشی افغانی ما در هیچ کشوری موجود نمی باشد وصرفاً در مغازه های رسمی دی وی دی فروشی های اروپایی موجود است وبا قیمت مناسب واستثنایی بدسترس علاقمندان قرار دارد.

 باید با صراحت و دلگرمی نوشت که ؛ استاد ارمان آن ارمان گذشته نه بلکه اکنون کوهی از هنر وموسیقی است و پیوسته احساسات گرمش را   در اجرا ی این آهنگهایش با وضاحت وصراحت شنیده و لمس کرده میتوانید در تهیه این سی دی شان نیز از همکاری همه جانبه اعضای آرکستر ویا انسامبل کابل  در راس خالد جان ارمان و سایر همکاران شان مستفید شده اند من به پاس احترامی که به این هنرمند خدمت نشان داده و(هنرمند شایسته فرهنگ افغانستان ) یکی از مسلم ترین استادان عزیز کشور ما دارم  از کلیه دوستان وعلاقمندان هنر موسیقی متمنی ام تا  با تهیه وخرید حد اقل یک حلقه ازین سی دی استاد ارمان،... سفر های دراز و خسته کن تانرا  خوشگوار ساخته سفر را بر خود وهمرهان تان کوتاه وپر کیف سازید (درین اوخر همه هموطنان ما مصروف سفر های دورو  درازی توسط عراده جات شخصی خود هستند که نا گذیر باید این فاصله های طولانی را با شنیدن آهنگهای ناب سپری نمایند وچه بهتر که اینبار انتخاب شما  همین آخرین سی دی استاد ارمان بنام (جوانی ام ) باشد که  من متیقنم  ازین خرید تان پشیمان نه خواهید شد،

  ایشان با این آهنگها شمارا بار ها به کشور تان می برد وبیاد خاطرات جوانی تان شمارا جوانتر  خواهد ساخت  وگوشهای تانرا بااجرای نغمه های دلپذیر شان به نوازش خواهند گرفت .

 بیشتر ازین نمی نویسم چون من وظیفه اطلاع رسانی و تایید از  یک کار قابل قدر را وظیفه خود میدانستم که شاید با این کلمات ناچیزم آنرا ادا کرده باشم و لی این شمایید که یک هنر مند با ارزش تانرا با ارزش تر می سازید و یادش را هر لحظه ای گرامی میدارید.

قابل یاد دهانی است که این هنرمندان در تهیه سی دی (جوانی ام)  با ایشان همکاری داشته اند .

(خالد ارمان) در نواختن رباب ، دلربا، تنبور،

(سیر جان هاشمی ) در نواختن ، طبله ،زیربغلی و دهلک

(محمد یوسف هاشمی ) در قسمت طبله

(مرحوم استاد ملنگ نجرابی ) در نواختن زیر بغلی ،

(پاول گرانت) درنواختن سنتور

و (محمد عثمان ارمان ) برادر زاده استاد در قسمت نواختن فلوت و توله،

 با استاد ما همکاری نموده اند که ، در بعضی آهنگهای این سی دی در زمانیکه این آهنگها با ارکستر بزرگ رادیوافغانستان ثبت شده بودند هنرمندانی چون؛ استاد محمد عمر شهنشاه رباب،استاد محمد عارف چشتی نوازنده ماهرطبله،استاد محمد حنیف نوازندهء آرمونیه، استاد مجید  نوازندهء تنبور، استاد غلام نبی نوازنده دلربا، نیز همکاری کرده بودند که یاد آن استادان اگر درقید حیاتند گرامی و یا اگر به رحلت پیوسته اند روح شان را شاد می خواهیم .

 درین سی دی نقش رسامی شده ای استاد ارمان توسط یک هنر مند رسام فرانسوی بسیار پر ارزش است که استاد را برای اتمام رسمش در فرانسه نزد خود نشانده و آنرا به نقاشی کشیده است نیز قابل تقدیر و بر زیبایی پشتی سی دی  مزین به عکس جوانی استاد وبا پشتی  سه لايه مستحکم و نقاشی شده وانتخاب رنگهای نهایت مرغوب وبا سلیقه خاصی  یکی از دیزاینران شهیر کشور سویس آقای (اندریا سناچیز)کار شده،  افزوده است .

 علاقمندان می تواننداز طریق تماس با این اتحادیه سی دی های مورد ضرورت خویشرا فرما یش دهند تا با تفاهم خالد جان آرمان از دکاکین سی دی فروشی در کشور سویس برای شان ارسال گردد.

آرزومندم تا از طریق ایمیل آدرس  زیرین این سی دی ناب را بدست آرید تا هم خرما شود وهم ثواب، یعنی ؛

 (آهنگ های خوب و با مزه بشنوید و هنرمند بزرگوار تانرا تقدیرکرده سفر های تانرا کوتاه  وزیبا تر سازید  )

آدرس تماس برای بدست آوردن سی دی چنین است ؛

Contact:armankhled@hotmail.com

www.adem.ch


November 23rd, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری